Home > Nederlands > Net neutraliteit volgens TMG

Net neutraliteit volgens TMG

June 1, 2011

De Spits van deze morgen: ‘Vrije toegang tot web’. Een grotere verdraaiing van wat ‘net neutraliteit’ inhoudt is niet denkbaar. Voor degenen voor wie het begrip niet bekend is volgt hier de correcte uitleg.

‘Net neutrality’ oftewel ‘net neutraliteit’ is kort gezegd het idee dat een Internet provider zijn diensten aan de klant moet aanbieden zonder te discrimineren op basis van de herkomst van de data. Als een klant zijn abonnement heeft lopen via de kabel, dan is het dus niet de bedoeling dat de kabelboer Youtube verkeer gaat lopen afknijpen, bijvoorbeeld omdat ze vinden dat Youtube oneerlijke concurrentie is voor hun TV-aanbod.

Dit heeft dus niks te maken met het recht van een provider om zonder discriminatie verkeer prioriteit te geven. Het staat iedere provider vrij om b.v. Voice over IP voorrang te geven over Bittorrent, zolang de eigen VoIP diensten maar geen voorrang krijgen over die van de concurrent. Precies dit is wat de discussie heeft aangezwengeld: KPN die gebruik maakte van Deep Packet Inspection om specifiek concurrent Skype te naaien.

Het heeft dus ook niks te maken met maatregelen om overbelasting van het netwerk te voorkomen. Het staat iedere provider nog steeds vrij om per gebruiker een datalimiet te handhaven, en de verbinding af te knijpen op basis van overmatig gebruik of overlast.

Opnieuw, zolang dit maar niet gebeurt op basis van de afkomst van het verkeer. Als ik met Bittorrent netjes onder mijn datalimiet blijf, dan hoeft mijn provider mij niet af te knijpen. Mijn buurman, die 10 televisieseries in HD-formaat per maand download, mag wel worden afgeknepen; op de hoeveelheid data die hij download, niet op het feit dat hij Bittorrent gebruikt.

Nu zijn we van de Telegraaf Media Groep wel vaker slecht geïnformeerde berichtgeving gewend. Ik vraag mij echter af welk doel ze hebben met deze complete misrepresentatie.

Categories: Nederlands
  1. No comments yet.
  1. January 26, 2013 at 4:56 pm
Comments are closed.
